Náš príbeh
V rokoch 2012 až 2014 som bola súčasťou teamu Bratislava tourist board, kde som nadobudla mnohé cenné skúsenosti z oblasti riadenia a propagácie destinácie a tvorby produktov cestovného ruchu. Avšak zatúžila som po jednoduchšom živote v malej ostrovnej turistickej destinácii, ktorá práve v čase mojej druhej návštevy Filipín a tohoto magického ostrova sa začala dostávať do centra pozornosti rôznych cestovateľov.
Starostlivosť o podnebie: Spravte správny krok k tomu, aby váš ďalší let nestál cenu Zeme
Môžete si vykúpiť emisie, ktoré sa kvôli Vášmu letu dostanú do ovzdušia.
Letecká doprava je najrozšírenejšou príčinou vzniku globálneho otepľovania na svete.
A preto aj my v Seamore ponúkame cestovateľom možnosť obmedziť jeho dopad na životné prostredie.
Zakúpením leteniek s vykúpením CO2 emisií, podporíte projekty, ktoré redukujú obsah oxidu uhličitého vo vzduchu,
napríklad na projekty obnoviteľných zdrojov a odlesňovania.
Vedomé cestovanie je kľúčom k trvalej udržateľnosti.
Snažíme sa o podporu miestnych komunít, bývame v miestnych hotelíkoch, tak aby čo najviac peňazí,
ktoré minieme zostalo na danom mieste. Kupujeme tovar v miestnych obchodoch, využívame služby miestnych ľudí.
Rešpektujeme miestne zvyky a tradície, a nesnažíme sa ich potláčať a meniť.
Trvalá udržateľnosť znamená aj ponechanie autentickosti daného priestoru.
Pri každej ceste si vedome vyberáme lokálne miesta, ktoré nemeníme na naše potreby,
ale naše potreby meníme a prispôsobujeme zvyklostiam miestneho obyvateľstva a miestnej kultúry.
Čo pre mňa cestovanie znamená
- Cestujem preto, aby som sa čo najviac priblížila lokálnemu životu. Milujem splynúť s obyčajnou každodennosťou lokálneho života a lokálnych ľudí. V tichosti sledujem ako sa k sebe správajú, na čom sa smejú, čo jedia, aké majú tradície a zvyky. Milujem ochutnávať lokálnu kuchyňu. Cestujem nie ako turista, ale ako tichý pozorovateľ.
- Vo viacerých krajinách sveta, či už ide o Nepál, Maledivy, Turecko mám hlboké priateľstvá, ktoré sú pre mňa posvätné. Toto je jedna z najväčších hodnôt, ktorá z cestovania zostáva na celý život.
- Cestovanie nie je o kvantite navštívených miest, ale o kvalite zážitkov, ktoré na daných miestach prežijem. Čo najhlbšie preniknúť a infiltrovať sa na danom mieste s okolím, nasaváť vône, farby a pozorovať obyčajnú každodennosť- autenticitu. Prijatím a akceptovaním odlišností sa stávam bohatšou, prichádza poznanie, ktorým osobnostne rastiem.
Čo chcem ponúknuť klientom:
Cestovanie je dlhodobá investícia do samého seba. Emócia pri kúpe hmotnej veci vyprchá veľmi rýchlo, ale emóciu zo zážitku si vieme uchovať a vyvolať cez spomienky po celý život. Chcem ponúkať silné emócie, v podobe nezabudnuteľných zážitkov, aby klienti zažili autentické dobrodružstvá, ktoré nie sú umelo vytvorené, ktoré sa dajú ťažko inak nahradiť ako cestovaním. Takéto silné zážitky nám vyvolávajú príjemný pocit a dokážu nás podržať v tažkých životných momentoch. Na silné zážitky nezabúdame celý život a ich pocit si vieme vyvolať aj o 5, 10, 20 či 30 rokov. Príjemný pocit zo zážitku v nás zostáva navždy.
Zmyslom života je poznanie- cez poznanie osobnostne rastieme. Poznanie je akceptovanie odlišností a cestovanie je brána k odlišnosti.
A tak som mala možnosť počas šiestich rokov života na tomto ostrove Siargao pozorovať rozvoj turizmu raketovým tempom, ale aj výnimočnú silu kooperácie miestneho obyvateľstva a expatov pri snahe o zachovanie autentickosti tohto miesta. Stala som sa teda súčasťou aktívneho prístupu k ekológii a sociálneho rozvoja v jednej z najchudobnejších častí sveta a vždy som sa snažila pretaviť všetky svoje skúsenosti a poznatky aj do budovania a prevádzky vlastného podnikania navtomto ostrove. Otvorila som prvú kaviareň ponúkajúcu kvalitnú espresso kávu z filipínskych zŕn a jedlo bolo takmer výlučne z lokálnych surovín a zameraním na zdravé alternatívy stravovania. Jednorazové plasty som ako aktívna surferka milujúca čistý oceán automaticky odmietla a nahradila som ich ekologickými alternatívami alebo sme ich nepoužívali vôbec a propagovali sme dine in namiesto take out, ponúkali sme hosťom možnosť naplnenia vlastných fliaš vodou, nepredávali sme žiadne nápoje v plastoch ani známe bublinkové nápoje a naopak mali sme v ponuke množstvo čerstvých džúsov a smoothies, či limonád. Po úspechu kaviarne nasledovala menšia expanzia aj o ubytovanie v natívnych domčekoch typu bed&breakfast. V roku 2020 však všetkých ovplyvnila pandémia a hoci sme dúfali, že to bude len na krátku dobu, a na svojich projektoch na Siargao budem pokračovať, moje plány sa radikálne zmenili vzhľadom na veľmi nepredvídateľnú politickú situáciu na Filipínach a na dlho uzatvorené hranice pre turistov.
Okrem vášne pre cestovanie som celý život aktívnou športovkyňou. Učarovali mi najmä rôzne “doskové” športy. Najskôr to bol snowboarding, vďaka ktorému som vo svojich 22 rokoch začala podnikať a založila som si cestovnú agentúru, aby som mohla spolupracovať na zájazdoch do francúzskych álp, čomu som sa venovala 7 zimných sezón popri štúdiu a práci.
Týmto spôsobom som postupne nabrala mnoho skúseností z organizovania zájazdov, a sprevádzania na zájazdoch. Neskôr počas môjho pôsobenia na ostrove Siargao som sa podieľala na organizovaní surfových kempov a poznávacích zájazdov a lokálne som pomáhala s organizáciou pobytov na tomto ostrove a na Filipínach. Mnoho slovenských, českých či zahrančných turistov ma oslovovali s prosbou o informácie, či zabezpečovanie ubytovania, ktoré som veľmi rada poskytovala hoci len za príjemné posedenie v mojej kaviarni. Mojimi najväčšími láskami v živote sú môj päťročný syn Nataniel a surfing, ktorým viac menej prispôsobujem svoj život a založenie cestovnej kancelárie spolu s Moniku bolo spontánne i rozumné rozhodnutie, ako naložiť so všetkými doterajšími skúsenosťami a pretaviť ich do výnimočných produktov cestovného ruchu, kde naši klienti zažijú dovolenku inak, zmysluplne a vyvážene.
Kritické prvky nového cestovného ruchu
„Žiť tak jednoducho, ako ostatní jednoducho žijú“.
Tento prístup sa vzťahuje k túžbe po skutočných veciach.
Okúsiť pôvodný spôsob života bez moderných výdobytkov doby. Ľudstvo je pretechnizované, premodernizované
a čoraz viac sa utiekame späť k jednoduchosti, k manuálnej práci, k reálnym uchopiťeľným veciam,
čo je jednou zo základných ľudských potrieb.
Chudoba ako zdroj inšpirácie.
Proces, pomocou ktorého sú predmety, pocity a zážitky transformované
na estetické objekty a skúsenosti. Nejde však len o možnosť stretnutia sa pôvodnými kultúrami,
ale o túžbu na vlastnej koži zažiť skutočnú biedu týchto pôvodných kultúr.
Je jedna z najničivejších foriem cestovného ruchu. Za honbou väčších ziskov sa mnoho majiteľov pokúša násilím vylepšiť svoje rezorty tým, že napríklad odstránia chránený koralový útes, len preto, aby ich hostia mali lepší prístup do vody. Inak povedané, predpona „eko“ je aj eko-nomický aspekt. Viac ako ekologický význam, ktorý by mal mať na zreteli záchranu, čo najväčšej prírodnej oblasti, tu zohráva význam ekonomický, z ktorého budú mať úžitok predovšetkým zahraniční investori.
„Tretí svet sa nedokáže prezentovať, musí byť prezentovaný.“ Čoraz viac ľudí sa zaujíma o menšinové nezápadné kultúry, náboženstvá a tradície, prírodné prostredie a ekológiu. Svoje príbytky zariaďujeme alternatívnym tovarom organizujú sa rôzne charitatívne udalosti, no ide tiež o literatúru, ktorá sa číta, filmy na ktoré sa chodí do kín, jedlá ktoré ľudia skúšajú, v neposlednom rade aj hudba, ktorú počúvame. Týmito všetkými spôsobmi sa prezentuje kultúra krajín tretieho sveta, ktoré sa nedokážu prezentovať, sami.